Gasometer Oberhausen

gasometer1.jpg

Ik ben met fotovrienden naar een van de tientallen Industriële Erfgoederen in het Ruhrgebied geweest. Dit is een foto uit een oude Gasometer in Oberhausen. Dat ding is 117 meter hoog en binnen in is een tentoonstellingsruimte en een theater. Met de lift kun je op het dak komen. Bij mooi weer heb je dan een geweldig uitzicht. Dit is een deel van het plafond van de tentoonstellingsruimte.

Over Harry de Rooij Fotografie

Voor mij is het maken van de foto en het creatief bezig zijn, volgens mijn eigen opvattingen, erg belangrijk, maar het delen met anderen maakt een groot deel uit van de voldoening. In mijn eentje genieten is voor mij een beperkt genieten.
Dit bericht werd geplaatst in architectuur, musea, structuren. Bookmark de permalink .

5 reacties op Gasometer Oberhausen

  1. René zegt:

    Dat moet een belevenis zijn. Ga ik vast eens bekijken.
    Indrukwekkend plafond.

  2. Nou zeker leuk om eens een keertje te gaan kijken! Lijkt me gaaf! Zo zijn er natuurlijk nog veeeeeel meer mooie plaatsjes!

  3. Tim Freh zegt:

    ”Gasopslagplaats” zou ik veranderen in Gasometer 😉 . Deze gasometer is een hele bekende, omdat hij erg lang (en volgens mij nu nog steeds) de grootste gasometer van de wereld was. Waarschijnlijk stond die bij een al afgebroken Cokesfabriek óf Hoogoven.

    Helaas zijn deze oude industrie-erfgoederen (net zoals Landschaftspark Duisburg-Nord en Zeche Zollverein) erg commercieel en ‘overlopen van toeristen’…

  4. Harry de Rooij zegt:

    dat klopt Tim. Er waren veel bezoekers en vooral vervelende scholieren die er geen zin in hadden. Toch was het de moeite wel waard. We waren erg vroeg en dus was het in het begin nog niet druk.
    We gaan zeker nog wat andere dingen bekijken in de toekomst.
    Ik heb gasopslagplaats vervangen door gasometer, zoals het in de titel van de foto ook stond.

  5. timfreh zegt:

    Zo’n ramp is het nou ook niet. Ik was misschien iets te kritisch op het moment dat ik je benaming zag. “Gashouder” is ook een goede benaming.

    Je hebt verschillende soorten gasometer. Diegenige die jij/U hebt bekeken is een “Schijvengasometer”. Je hebt ook nog een Teloskopen-Gasometer. Die laatste soort zie je trouwens steeds meer bij metallurgische bedrijven.

Geef een reactie

