buikdanseres

buikdans.jpg

Natuurlijk werden we in Turkije ook getracteerd op een avond folkore, compleet met buikdanseres.  Ik gebruik dan geen flitser, want dat bederft de sfeer van de foto. Een “oude” beroepsfotograaf heeft me eens de volgende “truuk” geleerd:
Stel in zo’n geval de camera als volgt in:  zet de witbalans op Kelvin en kies 2800 K.  Stel de Isowaarde zo hoog mogelijk (was 3200) en kies de AV stand (diafragma voorkeuze) Ik heb er ook de 18-200 Sigma met beeldstabilisatie bij gebruikt, maar de “truuk” werkte ook prima met mijn andere lenzen. Iemand ooit gehoord van deze “truuk” om bij slechte lichtomstandigheden, theater bijvoorbeeld, toch aanvaardbare foto’s te maken?

Over Harry de Rooij Fotografie

Voor mij is het maken van de foto en het creatief bezig zijn, volgens mijn eigen opvattingen, erg belangrijk, maar het delen met anderen maakt een groot deel uit van de voldoening. In mijn eentje genieten is voor mij een beperkt genieten.
Dit bericht werd geplaatst in mensen, reizen. Bookmark de permalink .

4 reacties op buikdanseres

  1. René zegt:

    Heel hoge ISO waarde en nog geen ruis…Knap gedaan.
    AV stand waarvan ik anneem dat je de volle lensopening hebt gebruikt.
    De truuk kende ik niet maar is zo te oordelen een goede leidraad.

  2. Xray zegt:

    Een heel sterke foto in deze omstandigheden. Goeie truuk blijkbaar.

  3. Erik O, zegt:

    Niet te geloven: 3200 iso en GEEN ruis…??
    Zit de truuk er ook niet in om met een zo lichtsterk mogelijke lens te werken… Ik werk het liefst in die omstandigheden met een 50 mm, f/1.7. Kom je vaak nog met een 400 iso toe. Wil je weinig bewegingsonscherpte (van de zanger, danser,..) dan trek ik m’n iso wat op, = kortere sluitertijden. Wat bewegingsonscherpte heeft vaak ook wel wat!
    Nu, hier had je blijkbaar nog ruim licht!
    Leuke pose overigens!
    Buikdanseres zeg je…’k Mis wel haar “buikje” een beetje (veel)…

  4. Handig die truukjes, en mooi is het zeker geworden! Ik kende de truuk niet, tenminste niet precies zo, ik loste het vaak ook ongeveer op die manier op.

    @ Erik O
    Hoge ISO wil niet direct zeggen dat de ruis zal optreden, zolang de belichting dan maar helemaal goed is dan komt het wel goed. Tenminste dat is wat mij vaak opvalt.

Geef een reactie

