tot ziens…

Dit boek  werd ons aangeraden. Gekocht en nu gaan we die reis maar eens maken.

 Het is een vraag die regelmatig terugkomt op Internet: kun je ook met de auto naar het zuiden zonder die dure autoroutes te gebruiken? Nee dus. Dat wil zeggen, niet als je binnen 24 uur vanuit Utrecht of Groningen aan de Cote d’Azur wil staan.

Maar natuurlijk zijn er andere wegen. Peter Jacobs en Erwin de Decker namen er de tijd voor. Ze trokken van Parijs naar Nice over de oude N7, die vanaf Parijs via Nevers, Lyon en Avignon naar Nice loopt. Ze deden er liefst elf dagen over. De weerslag er van is te vinden in Langzaam door Frankrijk.

Dat is geen boek geworden voor wie tijdens zijn vakantie alleen maar op het strand wil liggen. Wie Frankrijk wil leren kennen, vindt hierin echter een zeer lezenswardige gids.

De auteurs bieden per etappe een sfeerverhaal, een rubriek met zakelijke informatie. Dat levert een geslaagde mix op die af en toe verrassende elementen bevat. Zo komt natuurlijk het befaamde aquaduct van Briare over de Loire aan de bod, maar presenteren ze ook de moderne kathedraal van Evry. Daar groeien de bomen op het dak. Tussen de bomen van Milly-le-Forêt vinden de schrijvers zelfs een 22 meter hoge cycloop.

Tussen die etappes door wordt, soms verwerkt in het sfeerverhaal, soms in een apart blok, wat geschiedenis vermeld die aan de Route Nationale Numero Sept verbonden is. Ooit geweten dat al die platanenrijen langs de Routes nationales bedoeld waren om het gevoel van nationale eenheid te bevorderen?

Het idee heeft als nadeel dat je een grote kans loopt dat je nooit aan de Côte d’Azur aankomt omdat je onderweg te veel leuke dingen doet. De mensen die van een verrassende vakantie houden, zullen daar geen moment mee zitten.

Over Harry de Rooij Fotografie

Voor mij is het maken van de foto en het creatief bezig zijn, volgens mijn eigen opvattingen, erg belangrijk, maar het delen met anderen maakt een groot deel uit van de voldoening. In mijn eentje genieten is voor mij een beperkt genieten.
Dit bericht werd geplaatst in landschap, mensen, reizen. Bookmark de permalink .

7 reacties op tot ziens…

  1. Dan ben je al vertrokken? Ik wens je een prachtige reis toe!

  2. Harry, als je ergens onderweg nog even een internet-café binnenloopt en je surft naar je Blog, dan kan ik je nog een prettige vakantie wensen. De tip van het boek is een gouden: ga ik beslist aanschaffen want, zoals je misschien weet ben ik een echte Frankrijk-gek 😉

  3. Erik O, zegt:

    Heel leuke tip!! Ga ik me dadelijk aanschaffen…
    Hebben ook altijd, richting zuiden, Nationales opgezocht en idd. dàn pas zie je Frankrijk!
    Goeie reis alvast!

  4. serews zegt:

    Ik denk dat het een erg mooie reis zal gaan worden, er blijf altijd wat te ontdekken.

  5. Marc zegt:

    Lijkt me een interessant boekje. Ik zal het eens inkijken.

  6. Erwin zegt:

    Alle info over dit boek op de site http://www.RN7.eu

  7. In Montargis werden we uitgenodigd bij Vlaamse kasteelheer.
    We zoeken R7-routers die eveneens langs gingen.
    Fernand De Vos

Geef een reactie

