raadsel

Het valt mij al jaren op dat de kerkklokken (Waar in Europa dan ook)  niet altijd dezelfde aanduiding hebben voor 4 uur. In romeinse cijfers is mij geleerd dat dat geschreven moet worden als IV, dat zie je ook, maar je ziet ook heel vaak IIII.

Weet iemand van jullie hoe dat komt?  Leesbaarheid?  Maar waarom hebben ze het dan niet allemaal?? Het is toch fout zou ik zo denken, dus moet er een reden zijn om het te doen. Nog nooit heeft iemand mij kunnen vertellen hoe dat komt. Terwijl het ook bijna niemand opvalt.

Ik hoop dat iemand van jullie het weet.

Over Harry de Rooij Fotografie

Voor mij is het maken van de foto en het creatief bezig zijn, volgens mijn eigen opvattingen, erg belangrijk, maar het delen met anderen maakt een groot deel uit van de voldoening. In mijn eentje genieten is voor mij een beperkt genieten.
Dit bericht werd geplaatst in reizen, street, structuren. Bookmark de permalink .

8 reacties op raadsel

  1. René zegt:

    Harry, ik heb op school vroeger nooit ze erg goed opgelet en moet je het antwoord dus schuldig blijven. De verschillen in aanduiding is mij zelfs nooit opgevallen en alleen het feit, dat je daar op let en er een reeksje van maakt vind ik al knap. Ik hoop dat het verlossende antwoord je snel zal bereiken.

  2. Bijzonder origineel logje! Ik heb daar net als René nog nooit op gelet!
    Ik gok op leesbaarheid.

  3. Jean du Bois zegt:

    Misschien dat deze navolgende paleografie site een oplossing biedt
    http://home.hetnet.nl/~otto.vervaart/inleiding_paleografie.htm
    En kijk ook eens naar het cijfer 9 op de wijzerplaat als we nu toch bezig zijn.
    Eerlijk is eerlijk je houdt ons toch maar weer even bezig.

  4. tdn zegt:

    Zal wel iets met de periode waarin ze gemaakt is te maken hebben zeker?

    Barok -> 1 tekentje meer? 😉

  5. MJ zegt:

    dat heb je goed opgemerkt (‘k heb er ook geen verklaring voor), leuk ook zo’n “klokkn” reeks!

  6. Harry de Rooij zegt:

    Jean: Op die site wordt het duidelijk dat het een normale schrijfwijze was en dat met beide gebruikte. Ik ben nog geen klokken tegengekomen die IX schreven als VIIII. Ik ga er wel op letten. bedankt voor de link.

  7. Wat grappig dit zeg, je moet het maar opvallen want ik heb het echt nog nooit gezien of wat dan ook…

  8. Ik heb hier vroeger eens naar gezocht en het blijkt dat er geen echte standaard is voor romeinse cijfers. Wel werd algemeen aangenomen om niet meer dan 3 karakters per cijfer te maken.
    Er zijn ook mensen die geloven dat IV niet gebruikt zou moeten worden omdat het de eerste letters van hun God zou zijn (IVPITER).
    Klokkenmakers vonden IIII mooier dan IV, maar ik geloof niet dat je klokken zult vinden met VIIII, dat is te lang en niet mooi tegenover de III aan de andere kant.
    Sommige gebouwen hebben wel MDCCCC inplaats van MCM (1900)

Geef een reactie

