balance…

balance

Over Harry de Rooij Fotografie

Voor mij is het maken van de foto en het creatief bezig zijn, volgens mijn eigen opvattingen, erg belangrijk, maar het delen met anderen maakt een groot deel uit van de voldoening. In mijn eentje genieten is voor mij een beperkt genieten.
Dit bericht werd geplaatst in musea, stilleven, structuren. Bookmark de permalink .

6 reacties op balance…

  1. Jean du Bois zegt:

    Mooi in balans en wat een prachtige kleurstelling.

  2. Caro zegt:

    Oei, die is wel weer heel goed!!

  3. Erik O, zegt:

    Oei, ….
    Heb het hier wat moeilijker mee…
    Is kunst, ja, art, beeldhouwkunst waarschijnlijk,
    Is de foto dan (ook) mooi als het kunstwerk ook mooi is?

    Nu ja, wél erg mooi vormgegeven in dit geval!
    Maar vind fotografie van kunst ook altijd meer
    documentaire fotografie…
    Kan verkeerd zijn…

    BTW, leuke feestdagen!


    Dit is een interessante gedachte. Maar ook op een hellend vlak.
    Ik denk dat het fotograferen van glas in lood, of architectuur in veel gevallen ook onder dat criterium valt.
    En wat te doen met een mooi detail uit een schilderij? Het gaat dan vaak om de structuur van de verf en de kleuren.
    Ik denk dat op zo’n moment een eigen “kunst” werk gemaakt wordt, een eigen visie gecreeërd.
    Als je bedenkt dat dit ook een gedeelte uit een geheel is, en dat het mijn weergave van het kunstwerk is, kan het dan wel?
    Ik hoop dat meer bloggers hier op reageren.
    Een natuurlijk ook voor jou fijne dagen.

  4. fotomart zegt:

    Documentaire fotografie mag (moet) er ook zijn. Niet elke foto moet als een kunstzinnige topper zijn. Als compositie, belichting, uitsnede, e.d. goed zijn, dan vind ik het ok. Deze foto beantwoordt daar zeker aan.
    Misschien kunnen we dat “toegepaste fotografie” noemen.
    Het goed fotograferen van kunstwerken is niet altijd evident. Dat heb ik zelf al meermaals ondervonden. Je moet het object realistisch weergeven, de structuren moeten goed uitkomen, er mag geen glinstering op zijn (moeilijk bij olieverfschilderijen!)
    Ook bij documentaire fotografie heeft de fotograaf iets te vertellen dat hem/haar aangrijpt of opvalt.
    Dan heb je nog de eigen visie op het kunstwerk, zoals Harry schrijft. Dat is dan weer iets heel anders dan het realistisch weergeven. Neem, bv. bij deze foto de horizontale lijn op de achtergrond weg en je hebt iets totaal anders. Of draai het beel een kwartslag naar links, snij het de spaak van het wiel weg en je foto balanceert niet meer.

    Interessant onderwerp voor een kerst-discutie!
    Prettige feesten nog!

  5. De foto is hier al even interessant als de reacties!!
    Ik kan er zelfs niets meer aan toevoegen…

  6.  P-TER zegt:

    Ik ga mee met Koen zijn reactie.
    Kunst in beeld brengen zoals
    jij het doet is kunstig!
    Gr.
    P-TER

Geef een reactie

